Palasin alkuviikosta Suomen-reissulta. Nämä muutamat päivät ovat kuluneet epäonnistuneisiin yrityksiin orientoitua jälleen Tartto-olotilaan. Kuinkahan monta vuotta tähän kahden maan välillä ajelehtimiseen tottuminen vie? Molemmissa paikoissa olo on irtonainen, ulkopuolinen. Nyt pitäisi takoa päähän verisuonia ja biokemiaa, mutta levottomuus vaivaa. Olen nähnyt ahdistavia unia ja ollut päivisin väsynyt. Kaipaan elämän perusasioiden äärelle: pilkkomaan puita, vuolemaan kiehisiä, sytyttämään tulia kiukaan pesään ja nuotiorinkiin.

Pitäisi jaksaa tsempata vielä kuusi viikkoa ennen joulutaukoa. Yritän lohduttautua sillä, että vuodenvaihteessa opinnoistani on jo yksi neljäsosa takana. Olosuhteet vain syövät motivaatiota, tai elämäntilanne, tai mikä tahansa. Hyviä tekosyitä saamattomuuteen otetaan vastaan. En ole syksyihminen.

2046846.jpg


Syyslaulu

Kotimatka pitkä niin, ei vastaantulijaa,
illat sammuvat kylmään hämäryyteen.
Jo tule lohduttamaan, synkkä mieli pujahtaa
syksy iltani yksinäisyyteen.
Kas, pimeähän saa sitä ajattelemaan,
mitä muuten ei muistaisi lainkaan.
Nyt muistan miten paljon mä tehdä tahdoinkaan,
miten vähän siitä aikaan mä sainkaan.

Kiirehdi rakkain, jos rakkaus kutsuu,
päivän ei hetket niin pitkiä lie.
Suo valon syttyä, yö kohta saapuu
pois kesän kukkaset syksy vie.

Etsin jotain mikä meiltä unohtunut on,
minkä löytää mä avullasi voisin.
On kesä lyhyt niinkuin haave saavuttamaton
siitä mikä oisi voinut olla toisin.
Kai tulet pian ennenkuin pimeään mä jään,
eihän kaikki kai ole mennyt hukkaan.
Jos löytäisimme toisemme silloin ehkä nään
keinon, jolla vielä kaiken saamme kukkaan.

Kiirehdi rakkain, jos rakkaus kutsuu...

Syksyn tuuli mukanaan vie kesän muistotkin,
nyt jo turhaan sä kysyt minne vie tää.
Nyt rakastan kai vähemmän kuin ennen rakastin,
mutta enemmän kuin koskaan saat tietää.
Nyt majakat me näämme kun myrsky raivoaa,
tuuli vaahtopäiden äänen tänne kantaa.
Ja tärkeintä on sydämemme ääntä noudattaa
ja kaikkemme toisillemme antaa.

Kiirehdi rakkain, jos rakkaus kutsuu...

Tove Jansson, suom. Esko Elstelä


2046854.jpg

2046851.jpg

2046863.jpg

2046865.jpg

Koira sentään rakastaa minua ehdoitta tällaisena kuin olen, vaikka matkamme varrella onkin ollut mutkia.